Annonsera med Adwords
Ett bra sätt att marknadsföra sig som företagare är att annonsera på Google med hjälp av Adwords. Du bestämmer själv hur mycket det skall kosta då du har full kontroll över din budget. Du sätter själv en dagsbudget för din Adwords kampanj och når du upp till detta budgettak så visar Google helt enkelt inte dina textannonser mer just den dagen. Detta gör att du inte behöver vara ett jättestort företag för att ändå kunna ha nytta av detta sätt att marknadsföra sig.
Är din firma liten och med en högst begränsad marknadsföringsbudget så har Adwords även ytterligare en fördel i och med att du kan välja att begränsa dina annonser lokalt. Ofta har man ju kanske huvuddelen av sin verksamhet och sina kunder i sin hemkommun eller i alla fall i hemlänet. Då är det ju givetvis rätt ointressant att visa dina annonser för någon som du ändå inte kan ta emot som kund. Det du gör då är att du i inställningarna väljer i vilket geografiskt område dina annonser skall visas. Smart och väldigt kostnadseffektivt.
Med Google Adwords och söknätverket så betalar du som annonsör endast när någon klickar in på din annons. Så det gäller att se till att hemsidan de kommer till efter att ha klickat på din annons ger ett bra intryck. Det är hemsidan som skall konvertera besökaren till kund. Lägg gärna lite tid och energi på just detta för om inte hemsidan ger ett bra intryck så kan det sluta med att du bara betalar för en massa klick utan att det resulterar i några nya kunder.